Czego szukasz?
Szkoła Podstawowa im. Wandy Chotomskiej w Starym Orzechowie
O SZKOLE
RADA RODZICÓW
SAMORZĄD UCZNIOWSKI
Oddziały Przedszkolne
Świetlica
SZKOLNE DOKUMENTY
Piszą o Nas
Doradztwo Zawodowe
Strefa Rodzica
Biblioteka
Nauczyciele Wspomagający
Ochrona Danych Osobowych
Innowacje pedagogiczne/projekty edukacyjne
Hala sportowa
REKRUTACJA
Sekretariat
Deklaracja Dostępności
Kontakt
Podczas dzisiejszych zajęć z autorskiej innowacji „Sztuka zaklęta w tradycji- twórcze rękodzieło inspirowane kulturą słowiańską” zrealizowaliśmy kolejną lekcję „Słowiańska ceramika- od gliny do naczynia”. Uczniowie przenieśli się w czasy dawnych Słowian, poznając tajniki jednego z najstarszych rzemiosł – garncarstwa. Spotkanie rozpoczęło się od krótkiej prelekcji nauczyciela w stroju stylizowanym na średniowieczny strój słowiański, co wprowadziło uczestników w klimat epoki i pobudziło ich wyobraźnię. Uczniowie mieli okazję zobaczyć pokaz tradycyjnych naczyń glinianych szkliwionych, a następnie porównać ich funkcję i estetykę z współczesnymi wyrobami ceramicznymi.
Następnie odbyła się projekcja fragmentu nagrania muzealnego prezentującego pracę garncarza przy kole garncarskim. Dzięki temu uczniowie mogli zapoznać się z etapami tworzenia naczyń – od przygotowania gliny, przez formowanie i wypalanie, aż po gotowy produkt użytkowy.
Część praktyczna zajęć polegała na samodzielnym lepieniu naczyń z gliny, inspirowanych dawnymi formami słowiańskimi. Dzieci pracowały na drewnianych podstawkach, co nawiązywało do tradycyjnych metod pracy z naturalnymi materiałami. Zajęcia miały charakter interdyscyplinarny – łączyły edukację historyczną, plastyczną i kulturową. Uczniowie rozwijali umiejętności manualne i kreatywne myślenie, a jednocześnie poszerzali wiedzę o dziedzictwie kulturowym Słowian i znaczeniu rzemiosła w życiu dawnych wspólnot.
Dzięki pracy z naturalnym materiałem – gliną – uczniowie doświadczyli wartości terapeutycznych i relaksacyjnych kontaktu z materią, co sprzyjało uważności i koncentracji. Wspólne lepienie naczyń uczyło także cierpliwości, współpracy i szacunku dla pracy ludzkich rąk. Zajęcia wprowadziły element edukacji regionalnej i tożsamościowej, budując poczucie więzi z kulturą przodków oraz docenienie prostoty i piękna tradycyjnych form.
KK.